Beleggers zijn emotionele wezens
Elke belegger heeft emoties, zelfs de meest koelbloedige. Helaas worden de keuzes die beleggers maken ook voor een groot deel gedreven door die emoties. U begrijpt, dat dit vaak niet het rendement oplevert dat de belegger voor ogen heeft.
Bij elke fase op de beurs horen namelijk weer andere emoties. De kick als de koers flink oploopt. De frustraties als de koers ineens wegzakt. Het zijn begrijpelijke emoties, want iedere belegger heeft ze.
Zoals gezegd verliezen beleggers door die emoties vaak de werkelijkheid uit het oog, waardoor verkeerde keuzes worden gemaakt. U koopt bijvoorbeeld een populair aandeel op het moment dat de koers al flink is gestegen. Of u raakt in paniek door een correctie, waardoor u verkoopt zonder te kijken naar de lange termijn.
Niet voor niets verliest 80 tot 90 procent van de particuliere beleggers geld op de beurs.
Weet u van uzelf hoe u reageert?
Laten we eens kijken naar de emotionele cyclus van een belegger. Door de cyclus te begrijpen, kunt u wellicht al situaties bij uzelf herkennen en hopelijk in de toekomst emotionele beslissingen vermijden.
De emotionele cyclus van een belegger
1. In de lift
De beurs stijgt en de belegger voelt zich optimistisch, het gaat immers goed. Hierdoor wordt hij nog enthousiaster. Ook in de media zijn de berichten alleen maar positief, dus daarom koopt de belegger nog wat populaire aandelen bij. De belegger gaat meer risico nemen, waardoor de kans op verlies (van een deel van) de inleg groter wordt…
2. Over de top
Dan zijn de beurzen ineens over hun top heen. De belegger wordt nu toch een beetje bezorgd. Is het een dipje of het begin van een grotere correctie? De beurzen blijven dalen… De belegger weet het niet meer, het ging toch juist zo goed? Hij houdt zich vast aan de wetenschap dat je belegt voor de lange termijn…
3. Op de bodem
Na een periode van ongeloof, slaat de angst toe als de koersen nog verder dalen. Het goede gevoel is helemaal verdwenen en de belegger denkt nu toch maar eens na om wat posities te verkopen. Omdat meer beleggers afscheid nemen van hun aandelen, daalt de koers nog verder. De belegger raakt in paniek en besluit de nog openstaande posities allemaal te sluiten. Met een flink verlies, maar met de gedachte om deze later tegen een betere prijs weer terug te kopen.
4. Uit het dal
Lage koersen betekent goedkope aandelen. Er zijn een beleggers die dan hun kans pakken en weer gaan kopen. Waardoor de koersen stijgen. Maar pas als de koersen eerst goed gestegen zijn, stapt de gemiddelde belegger weer in. En zodra de stijging weer ingezet wordt, herhaalt de emotionele cyclus zich.

De oplossing: algoritmes schakelen emotie uit
Professionele beleggers weten dat ze emoties uit moeten schakelen om hoge rendementen te behalen. Dit doen ze door een plan op te stellen en te volgen, en alléén te kopen of verkopen als alles klopt volgens dit plan. Als zo’n plan geautomatiseerd wordt, is het een algoritme. Elke keer als een situatie zich voordoet zoals in het algoritme vastgelegd, wordt er een signaal gegeven. Met onze Aandelen Signalen zetten wij de deur open voor particuliere beleggers, die hoge rendementen willen maken met algoritmes, zonder deze zelf te moeten beheren.


